Megújult a katasztrófavédelem döntéstámogató rendszere

2022. május 12.

Új, saját fejlesztésű rendszert mutatott be május 12-én a katasztrófavédelem. A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság megtartott projektzáró-rendezvény célja az volt, hogy kiderüljön, a rendszer a műveletek sikerét, a gyors és hatékony belső kommunikációt szolgálja, a legmegfelelőbb, leggyorsabb és leghatékonyabb intézkedésekhez segíti hozzá a döntéshozókat. A Döntéstámogató rendszer elnevezésű európai uniós projekt 850 millió forintos vissza nem térítendő támogatásából, a Magyar Állam társfinanszírozásában valósult meg.

A projekt keretében kialakított rendszer alkalmas arra, hogy bárhol, bármilyen körülmények között megjelenítse a mobil eszközökön az események kapcsán egyidejűleg rendelkezésre álló adatokat. Az információk a döntéshozók és a beavatkozók igénye szerint internetes hálózat hiányában is hozzáférhetőek.

A jó döntéshez egyebek mellett gyors szervezés, összehangolt munka, megbízható információ, stabil hálózati kapcsolat, megfelelő időgazdálkodás, aktuális adatok, korszerű eszközök és biztonságos körülmények szükségesek – erről Erdélyi Krisztián tű. dandártábornok, műveleti főigazgató-helyettes beszélt a rendezvény megnyitóján. A tábornok elmondta, hogy a katasztrófavédelem beavatkozásainak irányítása összetett hálózatban történik. A helyszínen lévők, a műveletirányító központokban dolgozók és a társszervek a saját bázisukon, de ugyanabban az időben, ugyanazon az eseten dolgoznak. Ezért fontos, hogy a beavatkozás támogatása több, szigetszerű alkalmazás helyett egy rendszerben történjen. 

Fülep Zoltán tű. ezredes, megbízott országos tűzoltósági főfelügyelő azt hangsúlyozta, hogy az új, saját fejlesztésű szoftverekkel csökkenthető a reakcióidő, kizárhatók a hibák, mindennek köszönhetően jóval hatékonyabb a beavatkozás folyamata.

Az újonnan kidolgozott döntéstámogatási rendszer a katasztrófavédelem már meglévő, kipróbált informatikai-térinformatikai infrastruktúrájára épül rá, ezért minden speciális igénynek megfelel – ezekkel a szavakkal mutatta be a programot Tanka László tű. ezredes, informatikai főosztályvezető. Az ezredes elmondta, hogy egy káreset észlelésekor és kezelésekor azonnal megjelenik a térképen az esemény helyszíne, a lehetséges megközelítési útvonalak, az aktuális útakadályok, nehezítő körülmények, valamint az objektumhoz kapcsolódó információk, dokumentumok, műveleti tervek, multimédiás tartalmak. Mindemellett lehívhatóak az esemény helyszínével kapcsolatos kockázati tényezők (például veszélyes anyagok jelenléte), a kiépített infrastruktúrahálózat, annak megközelíthetősége, az érintett polgári lakosság lélekszáma, illetve az erőforrások, vagyis a riasztott szerek, eszközök helye és adatai. 

His Imre tű. alezredes és Pál Andrea tű. százados a gyakorlatban is bemutatta, hogy ezek az információk hogyan jelennek meg a tűzoltók által használt tableteken, amelyeket a szerkocsikban elhelyeznek. 

A beavatkozás egyes fázisaiban a mobil eszközök a katasztrófahelyszín megközelítésének lehetőségei mellett megosztják a beavatkozókkal a szükséges információkat, pontosan meghatározzak a helyszíneket, közlik a káresemény lehetséges bejárási sorrendjét, rögzítik a kárhelyszíni adatokat, felkínálják az elérhető társzervek, segítő szervezetek elérhetőségeit, és biztonságosan tárolják az adatokat.

A rendezvényt Kristóf Péter tű. ezredes, gazdasági főigazgató-helyettes zárta le, kitérve arra, hogy a belső és külső erőforrásokat felhasználó projekt alapvető célja a közbiztonság legmagasabb szintű támogatása. A projekt az informatikai objektumok biztonsági rendszereinek fejlesztését is magában foglalja. 

Fotó: Szőke Péter BM OKF